close

Empatia, współpraca i warsztaty Sensemakingu, czyli DT Camp 2018

Czerwiec 25, 2018

22 i 23 czerwca, w nowoczesnej przestrzeni Nokia Garage we Wrocławiu odbył się Design Thinking Camp. Celem wydarzenia była integracja społeczności zaangażowanej w przygotowanie tegorocznej edycji Design Thinking Week, która odbędzie się na jesieni w kilkunastu miastach w Polsce.

Pierwszy dzień to zdecydowanie thinking.

krótkie wystąpienia organizatorów m.in. o tym jak Nokia znów stała się startupem i prezentacje merytoryczne praktyków Design Thinking np. o tym  jak Design Thinking pomaga nam w komercjalizacji, budowaniu doświadczeń fanów klubu sportowego czy o praktycznym ujęciu współpracy z wielkopolskimi pracodawcami z wykorzystaniem Design Thinking.  To także wiele aktywności ukierunkowanych na integrację tej wyjątkowej społeczności.

Najciekawszą dla mnie częścią była dyskusja na temat współpracy i zagrożeń dla Design Thinking w Polsce prowadzona przez Agnieszkę Pasek, Dyrektor kreatywną z Nokia Garage oraz Joannę Szustakiewicz, organizatorkę DT Week w Polsce. Poruszone zostały kwestie profesjonalizacji rynku i podnoszenia kompetencji osób pracujących w DT. Ze swojej strony zwróciliśmy uwagę, że największym zagrożeniem jest brak wiedzy w języku polskim, słabe zaangażowanie środowiska akademickiego w tworzenie tych zasobów oraz niskie rozpoznanie na jakim poziomie rozwoju ekonomicznego jesteśmy w Polsce (ekonomia produktowa w kierunku ekonomii opartej na wiedzy).

 

Drugi dzień to działanie.

To szereg warsztatów począwszy od empatyzacji do prototypowania włącznie. Ja miałam przyjemność poprowadzić dwie sesje warsztatowe pt.

„Sensemaking, hakujemy fazę definiowania problemów.”

Podczas 100 minut uczestnicy warsztatu mieli możliwość dowiedzenia się czym jest proces nadawania znaczenia (ang. Sensemaking), z jakich się składa etapów, wejście w praktyczne doświadczenie procesu a także odkrycia dlaczego cały zespół powinien być zaangażowany w fazę definiowanie problemów.

 

Warsztat określony został przez uczestników jako m.in.:

 — inspirujący i nowoczesny

— aktywny i praktyczny trening

— ciekawe i promujące do przemyśleń doświadczenie,

— poszerzający widzenie,

— treściwy, z ciekawą metodą.

Dlatego zdecydowaliśmy się już na stałe włączyć go do naszego Laboratorium kokreacji i szkoleń.

Bowiem, jeśli chodzi o fazę definiowania problemów to jak powiedział Tim Brown w swojej książce „Change by Design”

„Nie ma nic bardziej frustrującego niż wychodzenie z dobrą odpowiedzią na złe pytanie.”